Mengenang Seniman Aziz Sattar


Seniman yang 'beraja' di hati
Oleh GARRET DAWUM

Gambar MOHD. NAIM AZIZ
BERJUANG dalam dunia seni sehingga ke hujung hayatnya.

DALAM lebat hujan, usai tugasan pada satu malam yang agak lewat di hadapan Balai Polis Hulu Kelang, saya menunggu dengan penuh debar. Semoga ada teksi yang berhenti dan dapat membawa saya pulang ke rumah sebaik selesai membuat liputan mengenai laporan polis yang dibuat oleh Persatuan Kebajikan Artis Veteran (PKAV) waktu itu.

Tiba-tiba sahaja, sebuah kereta Proton Saga berwarna hitam datang dan berhenti betul-betul di hadapan saya.

Lelaki tua dengan wajah penuh ceria mengajak saya menaiki keretanya. Perasaan saya? Sudah pastinya bagai guruh yang turut sama berdentum di angkasa raya ketika itu. Orang yang mempelawa saya adalah seorang seniman yang begitu dikagumi iaitu Datuk Aziz Sattar. Ya, dialah orangnya. Saya segan tidak keruan, tetapi ajakannya yang penuh dengan nada ikhlas menjadikan saya tidak sampai hati untuk menolak. Melihat dia benar-benar ikhlas, saya tidak mampu lagi untuk terus menolak pelawaannya itu.

Tanpa disangka, kejadian pada Mac 2013 itu adalah satu peluang untuk insan yang berusia setahun jagung dalam dunia kewartawanan hiburan seperti saya, mengenali dengan lebih dekat siapa Aziz Sattar sebenarnya.

Perjalanan lebih satu jam untuk meredah kesesakan lalu lintas bagaikan tidak terasa. Banyak cerita yang diberitahu oleh seniman kebanggaan negara itu, membuatkan saya tidak henti-henti ketawa.

Hari ini, semua pesanan dan kata-kata semangat yang diluahkan kembali meniti ingatan saya. Pesannya, dalam apa juga pekerjaan, lakukan dengan sedaya upaya, sehabis hebat, sehabis kuat dan jangan sekerat jalan. Berusahalah membantu insan lain yang memerlukan, meskipun dalam keadaan kita serba kekurangan.

Beliau juga meminta supaya wartawan muda seperti saya, bantulah PKAV kerana itu nyawanya sebagai artis. Dalam PKAV, dia adalah Presiden dan kekal sehingga ke akhir hayatnya.

Itulah rendah dirinya sifat seorang bintang legenda yang cukup terkenal menerusi filem Bujang Lapok, Datuk Abdul Aziz Sattar atau lebih dikenali dengan nama pentasnya Aziz Sattar. Rendah diri itu juga yang terzahir lewat watak-watak lakonannya yang seringkali dekat dengan kisah hidup dan kehidupan anggota masyarakat.

Demikianlah mahalnya seorang Aziz Sattar yang membuatkan kita akan terus mengenang dirinya. Malah, rakan-rakannya seperti P. Ramlee sendiri menjadi 'besar' dan 'hebat' di mata kita, kesan daripada penceritaan Aziz yang tidak pernah memadamkan ingatan dan kenangan terhadap seniman agung itu dalam setiap bicaranya dengan sesiapa sahaja.

Tidak keterlaluan jika dikatakan, P. Ramlee sendiri 'terhutang' dengan Aziz lewat pengkisahan demi pengkisahan kepada generasi hari ini. Dia adalah muzium seni yang masih hidup sehinggalah kelmarin dia dipanggil pulang oleh pemiliknya.

Selasa lalu, kira-kira pukul 2 pagi di Hospital KPJ Kajang, suasana hiba menyelubungi ahli keluarga apabila lelaki ini pergi buat selama-lamanya, bertemu dengan Yang Maha Esa. Dalam usia 89 tahun, Aziz Sattar menghembuskan nafas terakhir di sisi dua orang anaknya, Sandakiah Aziz dan Dahlia Aziz.

Pemergian Aziz Sattar itu sekali gus berakhirlah era kegemilangan trio Bujang Lapok yang tak mungkin ada gantinya, sampai bila-bila.

Sekarang, Bujang Lapok yang sebati dengan Allahyarham P.Ramlee dan Allahyarham S.Samsudin hanya masih 'hidup' dan terpahat di hati serta ingatan kita.

Mengenang kembali karier insan bernama Aziz Sattar, pada tahun 1950 beliau pernah menganggotai pancaragam Suara Hiburan Keroncong, dan pada September 1951 bekerja di Studio Jalan Ampas, Singapura.

Kehidupan Aziz mula berubah pada 1952 apabila dia diajak dua teman sekampungnya bekerja di studio Malay Film Productions. Pada peringkat awal, dia sekadar bekerja sebagai juru alih suara.

Namun, terkejut kerana gajinya ketika itu jauh lebih rendah berbanding kerjanya sebagai pemandu lori iaitu hanya RM70 sebulan.

Pada 1953, dia dipelawa berlakon sebagai watak tambahan dalam filem Putus Harapan. Filem pertama beliau membawa watak penting adalah filem Arjuna, diikuti siri Bujang Lapok dan filem Aksi Kucing.

Selain berpuluh-puluh filem lakonannya, Allahyarham juga pernah mengarah filem seperti Keluarga Si Comat (1975), Si Badol (1979), Prebet Lapok (1979), Penyamun Tarbus (1980), Da Di Du (1981), Setinggan (1982) dan Darah Satria (1993).

Boleh dikatakan beliau merupakan seniman serba boleh. Semasa hayatnya, beliau memang banyak muncul sama ada di layar perak atau kaca televisyen. Kehadirannya pasti memberikan tawa dan ria kepada peminatnya.

Tidak hairanlah pada 2007, beliau telah menerima Darjah Panglima Jasa Negara (PJN) sempena Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin yang membawa gelaran Datuk.

Terkenal dengan keletah lucunya di pentas, Allahyarham juga mempunyai kisah menarik. Dilaporkan beliau pernah diseksa oleh tentera Jepun kerana dituduh mencuri selain dikenakan penjara selama enam bulan selepas disyaki terlibat dalam kes rusuhan Natrah di Singapura pada tahun 1950-an.

Di sudut peribadi seniman itu yang dilahirkan di Pekalongan, Jawa Tengah, Indonesia pada 8 Ogos 1925 itu, beliau pernah mendirikan rumah tangga sebanyak empat kali. Tetapi hanya dua pernikahannya sahaja yang lebih diperkatakan iaitu bersama Siti Rumina Ahmad (isteri ketiga bercerai) dan seniwati Dayang Sofia (isteri keempat - bercerai).

Hasil perkongsian hidup itu, Aziz telah dikurniakan tujuh anak, 20 cucu dan 10 cicit.

Pada 16 Disember 2006 Allahyarham sekali lagi berkahwin dengan Hashimah Delan di Masjid Sultan Abdul Aziz, Shah Alam dekat sini dengan mas kahwin RM100. Namun, hubungan itu tidak kekal lama apabila mereka dikatakan bercerai pada Mac 2012.

Bagi mereka yang mengenali Allahyarham, segala keluhuran hati, kemesraannya selain kata-kata lembutnya kala berbicara akan terus menjadi kenangan. Kini wajah, gelagat lucu dan kemesraan itu sudah tiada. Pastinya kepada mereka yang rapat dengan Allahyarham akan merasai kehilangannya. Semoga kini, Aziz yang sentiasa mesra di kalangan orang seni kini tenang dan damai di tempatnya yang abadi.
utusan online


Datuk Aziz Sattar ikon seni sepanjang zaman
6 Mei 2014


BAGI peminat filem Melayu lama khususnya filem seniman agung Tan Sri P. Ramlee, dialog "Walaupun rupamu tidak ku kenal, tapi lobang hidungmu tetap menjadi pujaan hatiku", pastinya mengundang ingatan kepada filem komedi 'Seniman Bujang Lapok'.

Dialog itu yang pernah menjadi ikutan ramai diungkap oleh watak yang dilakonkan oleh seniman serba boleh tanah air Datuk Abdul Aziz Sattar atau nama sebenarnya Abdul Azeez Satta yang kembali ke rahmatullah awal hari ini.

Abdul Aziz yang mesra dengan panggilan Pak Ajis dilahirkan pada 8 Ogos 1925 di Surabaya, Indonesia sebelum dibawa berhijrah oleh ibu bapanya Satimah Jalal dan Satta Sawal ke Singapura ketika berusia tiga tahun.

Allahyarham yang dibesarkan di Kampung Panjang, Singapura hanya bersekolah setakat darjah lima di Sekolah Melayu Kota Raja dan bekerja sebagai pemandu lori untuk menampung kehidupannya.

Kehidupan awal beliau penuh onak dan ranjau, malah pernah ditangkap dan diseksa oleh tentera Jepun selepas dikatakan mencuri. Beliau juga pernah dimasukkan ke penjara bersama bapa seniwati Roseyatimah, dikenali Wak Jasni selepas disyaki terbabit dalam rusuhan 'Natrah'.

Kehidupan seniman ini mula berubah apabila beliau menjadi penterjemah di Studio Produksi Filem Melayu, Jalan Ampas selepas diajak oleh dua sahabat baiknya pelakon Salleh Kamil dan Shariff Dol.

Beliau yang pada masa itu aktif dalam Pancaragam Suara Hiburan Keroncong kemudian ditawar watak tambahan dalam filem 'Putus Harapan'.

Perjalanan kariernya semakin berkembang apabila dapat memegang watak utama dalam filem Arjuna (1954) diikuti siri Bujang Lapok (1957-1961) dan Aksi Kucing (1966).

Uniknya kebanyakan dialog dalam filem lakonan beliau diungkap secara spontan dan sering menjadi ikutan peminat filem-filem Melayu malar segar.

Melalui filem-filem ini jugalah beliau menjadi sahabat baik kepada Allahyarham P Ramlee.

Selain berlakon, Allahyarham juga pernah diberi kepercayaan mengarah filem selain menulis skrip antaranya filem 'Si Badol' (1979), 'Da Di Du' (1981), 'Setinggan' (1982), 'Darah Satria' (1984), dan Bujang Lapuk Kembali Da (1984).

Bakat seninya tidak dilupakan oleh penggiat seni era moden apabila sering diundang membintangi filem mereka antaranya 'Cicakman', 'Anak Halal', 'Setem' dan 'Pontianak Harum Sundal Malam'.

Kehebatannya sebagai anak seni diiktiraf menerusi beberapa anugerah antaranya Anugerah Seniman Veteran ketika Festival Filem Malaysia ke-11 (1994), Anugerah Seniman Veteran (Lelaki) ketika Anugerah Bintang Popular (2000) selain Anugerah Artis Sepanjang Zaman (Lelaki) pada Festival Filem Malaysia ke-25.

Allahyarham turut dianugerah Tokoh Budaya Kolej Burhanuddin Helmi oleh Universiti Kebangsaan Malaysia.

Pada 2007 beliau dikurnia Darjah Panglima Jasa Negara (PJN) yang membawa gelaran Datuk oleh Yang di-Pertuan Agong.

Abdul Aziz, 89, dimasukkan ke Hospital KPJ Ampang dua hari lepas setelah mengadu sakit dada dan meninggal dunia pukul 2 pagi tadi.

Allahyarham meninggalkan tujuh anak hasil empat perkahwinan sebelum berkahwin kali kelima dengan Datin Hashimah Delan pada 2006. - Bernama

sinar harian


Perginya Pak Ajis akhiri kisah Bujang Lapok
Azyyati Ahmad, Astro Awani 6 Mei  2014


"Aziz : Sudin, rumah yang kau cakap dulu tu dah ada orang tinggal belum?
Sudin : Rumah yang mana tu..Oooo.. rumah yang itu masih kosong lagi, kalau kita apply dapatlah
Aziz : Bagus juga ya, berapa bilik ada Din?
Sudin : Yang aku tengok ada tiga bilik masih kosong
Aziz : Bagus ya Din tiga bilik, boleh kita seorang satu. Berapa besar agak-agaknya bilik tu?
Sudin : Besar tak berapa besar. Kalau tak silap aku, tujuh kaki panjang, lima kaki lebar, tujuh kaki dalam
Aziz : Besar juga ya tu tujuh kaki panjang, lima kaki lebar, ada dalam lagi ya...... Eh itu kubur! Tempat kau nak mampus, bahalol!"


KUALA LUMPUR: Itu antara petikan dialog Ajis dan Sudin di dalam filem ‘Seniman Bujang Lapok’ yang sering kita ulang dan tidak pernah gagal untuk membuatkan kita ketawa.

Hari ini, negara telah kehilangan Ajis, trio terakhir siri filem legenda ‘Bujang Lapok’ itu.

Sepanjang hayatnya, Datuk Aziz Sattar atau lebih mesra dipanggil Pak Ajis sentiasa menjadi rujukan pelawak-pelawak muda serta peminat dalam mendengar cerita-cerita lucu dan pengalamannya bersama Allahyarham P. Ramlee dan Allahyarham S. Shamsudin sewaktu di zaman kegemilangan Jalan Ampas.

Allahyarhamlah yang sentiasa menghidupkan aura P. Ramlee ke mana saja beliau pergi.

Hanya sedikit Allahyarham bercerita akan perihal dirinya dan setiap kali mengimbas kenangan bersama P. Ramlee atau S. Shamsudin pasti Allahyarham akan menitiskan air mata.

Berita pemergian Datuk Aziz Sattar atau lebih mesra dipanggil Pak Ajis ini mula dikhabarkan oleh salah seorang cucunya di laman Twitter.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan beberapa ahli politik yang lain antara yang terawal memuatnaik ucapan takziah di atas berita pemergian seniman negara ini.

Ajis, Ramlee dan Sudin adalah karekter mencuit hati dalam siri filem Bujang Lapok yang sememangnya masih kekal segar dalam ingatan sehingga ke hari ini oleh peminat-peminat filem melayu di segenap lapisan usia.

Awal pagi Selasa, Pak Ajis meninggal dunia di Hospital KPJ Kajang pada usia 89 tahun akibat serangan jantung setelah dikejarkan ke hospital pada Ahad lalu.

Selepas ini, hampir mungkin tiada lagi kisah Ajis, Sudin dan Ramlee yang dapat kita dengari.

Al-Fatihah.

astro awani





Jenazah Aziz Sattar Selamat Dikebumikan
 6 Mei 2014 
Mohd Al Qayum Azizi

Solat jenazah Allahyarham Aziz Sattar dilakukan di Surau Al-Amin,Bandar Tun Hussein Onn, Cheras, Kuala Lumpur.


KUALA LUMPUR: Jenazah Seniman Datuk Abdul Aziz Sattar, 89, selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bandar Tun Hussien Onn, Cheras Perdana dekat sini kira-kira pukul 2.10 petang Selasa.

Allahyarham sebelum itu dimandikan dan disembahyangkan di Surau Al-Amin Bandar Tun Hussien Onn di sini kira-kira pukul 11 pagi.

Pelakon filem Bujang Lapok itu meninggal dunia di Pusat Perubatan KPJ Kajang pada pukul 2 pagi akibat serangan jantung.

Sementara itu, adik kepada Aziz iaitu Zaini Sattar, 87, ketika ditemui berkata, dia ada menelefon abangnya pada Isnin selepas mendapat tahu Allahyarham dimasukkan ke hospital namun arwah menghalangnya daripada datang melawat kerana memberitahu sudah sihat.

Suasana di Tanah Perkuburan Islam, Bandar Tun Hussein Onn, Cheras, Kuala Lumpur.


Jelas Zaini, Aziz tidak mahu menyusahkannya untuk datang dari Singapura semata-mata mahu melawatnya.

"Suaranya kedengaran ceria ketika berbual dengannya di telefon dan dia menghalang saya datang kerana memberitahu keadaannya tidak serius.

"Saya tidak menyangka itu adalah perbualan terakhir kami dan kedatangan saya ke Kuala Lumpur hari ini untuk melihat jenazahnya,” katanya.

Suasana hiba dikalangan sanak saudara, rakan artis dan sahabat handai dapat dilihat ketika mereka melawat jenazah yang rata-rata terkejut dengan pemergiannya.

Antara kenalan artis yang dilihat memberi penghormatan kepada Allahyarham adalah Datuk Mustafa Maarof, Datuk Sarimah Ahmad, Datuk Aziz Singah, AR Badul, Norlia Ghani, Datin Rosnani Jamil, Datuk M Nasir, Datuk Hattan dan Datuk Freddie Fernamdez.

Turut kelihatan pelakon Hans Isaac, Melissa Saila, Fauziah Ahmad Daud, Datuk Rosyam Nor Fizo Omar dan Aizat Amdan.

Allahyarham dimasukkan ke Pusat Perubatan KPJ Kajang pada Ahad lalu akibbat serangan jantung namun keadaannya dilaporkan stabil selepas ditempatkan di Unit Rawatan Korinari (CCU).

Allahyarham merupakan sabahat baik kepada Seniman Agung, Tan Sri P. Ramlee


Beliau yang merupakan rakan seangkatan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee berlakon berpuluh-pulah drama dan filem antaranya Nujum Pak Belalang, Siti Muslihat, Raja Laksamana Bentan, Bujang Lapok, Pendekar Bujang Lapok, Seniman Bujang Lapok, Ali Baba Bujang Lapok dan Pontianak Harum Sundal Malam 1 dan 2.

Allahyarham juga mengarah beberapa buah filem seperti Keluarga Si Comat (1975), Si Badol (1979), Prebet Lapok (1979), Penyamun Tarbus (1980), Da Di Du (1981), Setinggan (1982) dan Darah Satria (1993).

Atas sumbangannya dalam dunia seni, beliau dikurniakan Darjah Panglima Jasa Negara (PJN) sempena Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin yang membawa gelaran Datuk pada tahun 2007.

Antara kisah menarik Allahyarham, beliau pernah disiksa oleh tentera Jepun kerana dituduh mencuri selain dikenakan penjara selama enam bulan selepas disyaki terlibat dalam kes rusuhan Natrah di singapura pada tahun 1950-an.

Allahyarham pernah empat kali berkahwin tetapi hanya dua pernikahannya sahaja yang lebih diperkatakan iaitu bersama Siti Rumina Ahmad (isteri ketiga bercerai) dan seniwati Dayang Sofia (isteri keempat - bercerai).

Hasil perkongsian hidup, beliau dikurniakan tujuh anak, 20 cucu dan 10 cicit.

Pada 16 Disember 2006 Allahyarham berkahwin dengan Hashimah Delan di Masjid Sultan Abdul Aziz, Shah Alam dekat sini dengan mas kahwin RM100.

Bagaimanapun mereka dikatakan bercerai pada 3 Mac 2012.

mStar


Perginya Bujang Lapok terakhir


"WALAUPUN rupamu tidak ku kenal, tapi lubang hidungmu tetap menjadi pujaan hatiku." Demikian dialog popular yang mengiringi perjalanan anak seni bernama Datuk Aziz Sattar sepanjang hayatnya dalam dunia lakonan.

Ungkapan itu dipetik daripada filem lakonan beliau bersama Allahyarham Tan Sri P. Ramlee dan S. Shamsuddin, Seniman Bujang Lapok (1961), yang merupakan antara wadah seni terkenal selepas Bujang Lapok (1957), Pendekar Bujang Lapok (1959) dan Ali Baba Bujang Lapok (1960).

Les Trois Mousquetaires

Naskhah yang asalnya mengambil inspirasi daripada filem pendek dan novel terkenal Perancis, Les Trois Mousquetaires (The Three Musketeers), kisah tiga lelaki bujang terlajak itu dijelmakan dalam versi bahasa Melayu yang berjaya menambat hati pelbagai generasi penonton.

Ikonik wataknya, Ajis bersama Sudin dan Ramlee dalam siri filem Bujang Lapok itu menjadi signatur pelakon itu hingga panggilan Pak Ajis melekat di bibir peminatnya hingga kini.

Dua teman karibnya, S. Shamsuddin terlebih dulu pergi meninggalkan Pak Ajis pada 4 Jun tahun lalu manakala P. Ramlee telah meninggal dunia pada 28 Mei 1973.

Semalam, 6 Mei, Pak Ajis pergi meninggalkan semua yang masih hidup. Itu bermakna berakhirnya legasi terakhir yang tinggal daripada naskhah agung Bujang Lapok.

Keakraban Aziz dan P. Ramlee seperti tarikan magnet yang sama-sama memacu kerjaya kedua-dua bintang legenda itu untuk mencoret kenangan dan kejayaan bersama.

Teriakan siri filem Bujang Lapok membikin selaut ingatan buat penggemar filem hitam putih hingga mencetuskan fenomena sekitar tahun 1950-an.

Siapa tidak tahu antara lagu popular yang turut menjadi signatur siri filem Bujang Lapok seperti Menceceh, Tunggu Sekejap, Nak Dara Rindu dan Resam Dunia masih menjadi siulan hingga kini.

SUASANA pilu pada majlis pengebumian Allahyarham Pak Ajis di Bandar Tun Hussein Onn, Cheras, Selangor semalam.

Ada yang menyifatkan pangkal huruf P pada nama P. Ramlee sebenarnya merujuk kepada tiga tunjang utama kariernya - pelakon, pengarah dan penyanyi.

Begitu juga Aziz yang memiliki bakat nyanyian dan pernah menjadi sebahagian daripada kumpulan pop Pancasitara yang pernah ditubuhkan oleh P. Ramlee.

Umpama sebutir permata yang sentiasa berkilau walau dipanah perit mentari mahupun dimamah dingin salju, Aziz barangkali rujukan paling tepat.

Selamat tinggal Ajis

Tanpa sebarang tanda, tiada selembar kisah sakitnya yang ditanggung, Aziz atau nama sebenarnya, Abdul Azez Satta yang dilahirkan pada 8 Ogos 1925 di Pekalongan, Jawa Tengah, Indonesia, meninggalkan peminatnya tepat pukul 2 pagi 6 Mei 2014.

Aziz dikejarkan ke Pusat Perubatan KPJ Kajang pada malam Ahad lalu akibat serangan jantung di rumahnya di Ampang, Selangor.

Bertemankan dua anaknya, Dahlia dan Sandakiah Aziz, pelakon filem Nujum Pak Belalang itu menghembuskan nafas terakhirnya sambil ditemani seorang cucunya, Abu Ubaidah A. Ishak.

"Ayah mengadu sakit dada pada pagi Ahad lalu dan kami membawanya ke hospital pada sebelah malam. Selepas melalui siri ujian darah dan electrocardiogram (ECG), ayah kembali sedar dan boleh bercakap walaupun masih lemah.

"Tiada pesanan terakhir yang disampaikan arwah ayah melainkan seleranya sudah semakin berkurangan sejak akhir-akhir ini.

"Bapa seorang yang bersemangat tinggi untuk meneruskan perjuangan dalam bidang seni terutamanya sepanjang menjadi Presiden Persatuan Artis Veteran Malaysia," ujar Sandakiah yang ditemui pada majlis pengebumian Allahyarham di Bandar Tun Hussein Onn, Cheras, Selangor.


PENGHARGAAN. Pak Ajis menerima Anugerah Tokoh Pelakon Melayu bersama seniwati Zaiton yang mewakili S. Shamsuddin yang turut diberikan anugerah sama pada majlis Anugerah Tribute P. Ramlee di Istana Budaya, Kuala Lumpur pada Jun 2013.

 Sumbangan

Selain berpuluh-puluh filem lakonannya, Allahyarham juga berpengalaman sebagai pengarah filem.

Antara produksi filem arahannya termasuklah Keluarga Comat (1975), Si Badol (1979), Prebet Lapok (1979), Penyamun Tarbus (1980), Da Di Du (1981), Setinggan (1982), Perawan Malam (1986) dan Darah Satria (1993).

Pada tahun 2007, Allahyarham menerima Darjah Panglima Jasa Negara (PJN) sempena Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin yang membawa gelaran Datuk.

Antara kisah menarik Allahyarham pada zaman silamnya, beliau pernah diseksa oleh tentera Jepun kerana dituduh mencuri selain dikenakan penjara selama enam bulan selepas disyaki terlibat dalam kes rusuhan Natrah di Singapura pada tahun 1950-an.

Allahyarham pernah empat kali berkahwin tetapi hanya dua pernikahannya yang lebih diperkatakan iaitu bersama Siti Rumina Ahmad (isteri ketiga, bercerai) dan seniwati Dayang Sofia (isteri keempat, bercerai).

Hasil perkongsian hidup, beliau dikurniakan tujuh anak iaitu Ruzaiman, Ruzaidah, Ruzainah, Zainuddin, Dahlia, Dalina dan Sandakiah, 20 orang cucu serta 10 orang cicit.

Pada 16 Disember 2006 Allahyarham berkahwin dengan Hashimah Delan di Masjid Sultan Abdul Aziz, Shah Alam, Selangor dengan mas kahwin RM100.

kosmo





Comments

Post a Comment