kau ajarkan aku berlari

kau ajarkan aku berlari


katamu, hanya dengan kakimu
kau bisa menghantar dirimu ke syurga
memeluk cinta lebih besar dari apa yang kau mahukan
menggapai bintang lebih banyak dari yang kau inginkan
kau akan bergerak lebih jauh dari jarak pandangmu
kau akan mengenal lebih ramai sahabat dan taulan
kau akan lebih memahami kehidupan
dari apa yang telah kau pelajari

ajarkanlah kakimu melangkah
barangkali kau akan terjatuh
di situ kau belajar mengenal duka
dan memahami bagaimana untuk merebut kembali
apa yang terlepas dari telapakmu
kau harus melangkah
kerana selagi kau diam
kau hanya akan tertinggal
dalam sejarah yang tak pernah berubah
dalam kenangan yang tak pernah berputar

ajarkanlah kakimu memilih
tanah bagaimana untuk kau injak
kerana tak semuanya memberi kelembutan
dan tak semua kekerasan meninggalkan keasyikan
kau harus tahu bagaimana mendewasakan pengalaman
bukan dewasa dengan secebis pengalaman

kakimu adalah tenaga hidupmu
yang menggerakkan layar perjuangan
dan tambahkan mindamu dengan kebistarian
dan kau akan tahu bagaimana
kaki dan mindamu berpadu
menzahirkan mimpi demi mimpi

aku hanya mampu mengajarmu berlari
tetapi kaulah yang memilih lorong manakah
untuk kau lalui dalam perjalanan dalam jauh itu
aku tak bisa selamanya berada di dekatmu
tapi aku tahu
kau pasti akan terus berlari
memetakan mimpi-mimpi

dan kaupun telah tiada
tapi dalam hidupmu
segalanya tertuang sebuah penghargaan
kaulah yang mengajarkan aku berlari
tanpa segala darimu
entah siapa aku hari ini

terima kasih guruku
sabda dan semangatmu
menjadi kalam riwayat
perjalananku

 

Comments