Layang-Layang ii


Sinonim dengan festival layang-layang
Oleh NASRI JAMALUDIN


SUATU ketika dahulu, Pasir Gudang, Johor merupakan sebuah perkampungan nelayan dengan jumlah penduduk yang tidaklah begitu besar populasinya. Mengikut sejarah pada tahun 1918, kawasan Pasir Gudang yang sebelum itu disebut Kampung Pasir Udang telah diterokai oleh Long Abu, dipercayai berasal dari Riau, Indonesia.

Sejak itu, kawasan berkenaan terus berkembang termasuk pembukaan lebih banyak kampung dan penempatan baharu.

Secara tidak langsung nama Pasir Udang mengalami perubahan menjadi Kampung Pasir Gudang. Nama tersebut dipercayai timbul kerana wujudnya kawasan perlombongan pasir dan terdapat timbunan pasir yang banyak. Pasir itu dieksport ke Singapura.

Hari ini, Pasir Gudang terus gah menjadi sebuah kawasan perindustrian termasuk dalam industri minyak dan gas. Seiring dengan pembangunan itu, Pasir Gudang turut menjadi tumpuan pelancong dari dalam dan luar negara kerana keunikannya yang tersendiri.

Mewarnai langit



PEMANDANGAN dari atas Sarang Buaya yang terletak di kawasan 
paya bakau di Tanjung Langsat.

Yang Dipertua Majlis Perbandaran Pasir Gudang (MPPG), On Jabbar berkata, antara lokasi tumpuan pelancong di Pasir Gudang termasuklah Muzium Layang-Layang Pasir Gudang, Sarang Buaya, Masjid Jamek Pasir Gudang, Litar Pasir Gudang dan perkampungan nelayan Pasir Putih, Tanjung Langsat serta Perigi Acheh.

Selain itu, penganjuran Festival Layang-Layang Sedunia yang diadakan saban tahun juga memasyhurkan Pasir Gudang di mata dunia.

Menurutnya, Muzium Layang-Layang merupakan mercu tanda di Bukit Layang-Layang, di Taman Bandar. Bangunan muzium itu mudah dikenali kerana terdapat kincir angin di atas bumbungnya.

“Muzium yang menempatkan pelbagai saiz dan warna layang-layang itu dibina bertujuan untuk memelihara kegemilangan warisan budaya bangsa.

“Ia juga bagi meneruskan kesinambungan permainan rakyat berkenaan agar tidak dilupakan dan terus kekal diwarisi generasi akan datang,” katanya.

Diiktiraf sebagai muzium layang-layang pertama di Malaysia, ia mempunyai koleksi lebih 500 layang-layang tempatan dan luar negara. Sejak dibuka pada tahun 2002, ia turut memaparkan sejarah permainan tradisional rakyat.

Layang-layang yang ditempatkan di situ juga datang dari pelbagai negara seperti Jepun, China, Korea Selatan, Australia dan New Zealand.

Pada masa-masa lain, Taman Bandar Pasir Gudang berkeluasan 60 hektar itu turut menjadi tumpuan penduduk sekitar yang melakukan pelbagai aktiviti.

Kedudukannya di tengah-tengah pusat Bandar Pasir Gudang memudahkan penduduk tempatan dan juga pengunjung beriadah pada hujung minggu.

Taman Bandar Pasir Gudang sememangnya mempunyai ciri-ciri yang unik dan menarik sebagai pusat tumpuan rekreasi keluarga dan kegiatan sukan.

Antara aktiviti yang boleh dilakukan termasuk berjoging, beristirehat di pondok-pondok yang disediakan, kawasan permainan kanak-kanak atau sekadar berjalan di sekeliling kolam atau taman.


PELBAGAI koleksi layang-layang dipamerkan di Muzium Layang-Layang Pasir Gudang.

Landskap cantik

Masjid Jamek Pasir Gudang yang terletak bersebelahan Bukit Layang-Layang bukan sahaja menjadi tumpuan umat Islam beribadat, malah pelbagai aktiviti lain.

Mula digunakan pada tahun 1989, ia telah beberapa kali memenangi anugerah Landskap Peringkat Kebangsaan bagi Kategori Masjid.

Kombinasi seni bina Islam dan landskap yang cantik buatan manusia menjadi mercu tanda di tengah-tengah kepesatan pembangunan Pasir Gudang.

Ia juga dijadikan sebagai lokasi bagi penganjuran beberapa aktiviti keagamaan seperti Sambutan Maulidur Rasul serta majlis perkahwinan beramai-ramai di Pasir Gudang.

Buaya tembaga

Bagi yang meminati hidupan liar, santuari buaya tembaga dikenali Sarang Buaya yang terletak berhampiran Pelabuhan Tanjung Langsat pasti mengujakan anda.

Kawasan seluas lapan hektar itu bukan sahaja berperanan sebagai pusat perlindungan, pemeliharaan dan pemuliharaan malah pembiakan spesies buaya tembaga. Selain itu, ia juga bertujuan menangani masalah kepupusan reptilia tersebut.

Buaya tembaga dengan nama saintifiknya, Crocodylus Porosus adalah reptilia yang hidup dalam air masin dan tawar. Antara 23 spesies buaya di seluruh dunia, reptilia itu merupakan yang terbesar dan ganas. Buaya tembaga mempunyai nilai yang tinggi di pasaran terutama kulitnya.

Sarang Buaya itu beroperasi di bawah pentadbiran MPPG. Ia dibina dalam kawasan hutan paya bakau dan mempunyai sebanyak 12 kolam khas.

Ketika ini sebanyak 144 buaya tembaga pelbagai saiz dan umur ditempatkan di Sarang Buaya itu bagi dipelihara serta untuk tatapan pengunjung.

Selain menyaksikan buaya dari atas sangkarnya, pihak Sarang Buaya juga menyediakan slot khas untuk pengunjung bukan sahaja bergambar, malah memberi makan buaya tersebut.

Bagaimanapun slot tersebut diadakan pada waktu tertentu. Contohnya aktiviti memberi makanan kepada buaya hanya diadakan pada hujung minggu atau cuti am iaitu pada pukul 10.30 pagi, 12 tengah hari, 2 petang dan 4 petang.

Sementara aktiviti berfoto dengan anak-anak buaya pula diadakan pada setiap hari pada pukul 10 pagi dan 2.45 petang.

Kehidupan nelayan


MUZIUM Layang-Layang Pasir Gudang meneruskan kesinambungan permainan rakyat itu agar tidak dilupakan oleh generasi akan datang.

Meskipun dihimpit kemajuan pesat perindustrian, aktiviti penduduk sebagai nelayan masih boleh disaksikan oleh para pengunjung.

Kampung-kampung tradisional seperti Kampung Tanjung Langsat, Perigi Acheh dan Pasir Puteh menjadi tumpuan pengunjung yang meminati aktiviti memancing atau sekadar berehat.

Di beberapa kampung seperti di Kampung Tanjung Langsar dan Pasir Puteh pengunjung boleh menjamu selera terutama makanan laut.

Pengunjung juga dapat menyaksikan para nelayan mencari rezeki di laut, selain melawat kelong-kelong ikan milik persendirian.

kosmo online



 Kite Museum

Pasir Gudang Kite Museum (Malay: Muzium Layang-Layang) is the first museum in Malaysia to present a history of kites. It has been opened since 2002 as a monument to all kiters throughout the world. An exhibition includes a lot of colorful kites, information posters and video about Pasir Gudang International Kite Festival. The museum has an unique working windmill whose mechanism works to generate enough electricity to supply the daily needs of the museum.


The best time to visit Pasir Gudang Kite Museum is February, when there is a World Kite Festival holding. This internationally acclaimed event has been hosted continuously since 1995.

After visiting this place you will know that kites appear in the culture and history of many countries around the world.


Kites have been worshipped as religious symbols, used as instruments of war, been developed as practical tools and simply provided a source of entertainment and enjoyment.


Malaysians call kites “Layang-Layang” or “Wau”. Colorful waus are hanging on the ceiling:



Do not forget to bring a kite – outside the museum there is a field for flying a kite. It’s also a venue of the Annual International Kite Festival:


Visitor Information

Address: Aras 19, Menara Aqabah, Jalan Bandar, 81700 Pasir Gudang, Johor (Show Map)
Entrance Fee: Adult: Malaysian RM2 / Foreigners: RM3; Children: RM1
Operating Hours: Daily 8:30am – 5:00pm (break 1:00pm – 2:00pm), Fri 9:00am – 5:00pm (break 12:15pm – 2:45pm)

source

Mesuem Info


Pasir Gudang Kite Museum or Muzium Layang-Layang Pasir Gudang is the first of it’s kind in Malaysia. Built as an appreciation towards the contribution of Malaysian and International kite flyers. Opening it’s door for the first time in February 2002 during the 7th Pasir Gudang Kite Festival.This year Pasir Gudang Kite Museum will celebrate its 10th anniversary.

Housing a collection of more than 200 kites which once roam the skies of Bukit Layang-Layang as well as hundreds of the traditional kite heritage of Malaysia known as Wau. It also houses a collection of Ceramic Vases.

While there checkout our Wau Making Workshop which will guide you thru the process of Wau Making right from the start and bring home your very own Wau.


Details by Floor
1st Floor

international kite history
international kite exhibition
international kite festival cronologly
souvenir festival
audio visual


2nd Floor

traditional wau history
traditional part of wau
malaysia history of wau
wau of terminology
materials of wau
materials to making wau
equipment to fly wau
workshop to promote wau
johorcraft souvenir
traditional wau
information


Operating Hours

Days Time
mon,thu 9.30am-5.00pm
wed,tues,sat,sun 8.00am-5.00pm
lunch 1.00pm-2.00pm
friday 9.00am-5.00pm
lunch 12.30pm-2.45pm

Entrance Fee
adult RM 2.00
children (7-12 years) RM 1.00



Layang-layang bawa Fadzil jelajah dunia


RUANG udara Pasir Gudang dipenuhi dengan layang-layang sempena Festival Layang-Layang Sedunia ke 18 di Bukit Layang-Layang, Johor Bahru, Johor.

PERNAH suatu ketika dahulu, Deputi Superitendan Mohd. Fadzil Ali beranggapan bahawa bermain layang-layang hanya sekadar hobi picisan atau sekadar permainan tradisi anak kampung. Namun, Mohd. Fadzil terkesima seketika apabila mendapati sesetengah pelayang antarabangsa menjadikan ia sebagai kerjaya profesional mereka.

"Berkenalan dengan pelayang dari seluruh dunia menerusi beberapa festival, telah menepis persepsi saya bahawa bermain layang-layang bukan sesuatu yang boleh dipandang enteng.

"Saya mengambil contoh di Shenzen, China, mereka menjadikan layang-layang sebagai satu industri. Di situ juga terdapat kilang khas untuk membuat dan mereka cipta teknologi layang-layang," kata anak kelahiran Merlimau, Melaka ketika ditemui di Festival Layang-Layang Sedunia Pasir Gudang Ke-18 di Bukit Layang-Layang Pasir Gudang baru-baru ini.

Pegawai Polis di Bahagian Pentadbiran Bahagian Agama dan Kaunseling, Bukit Aman itu leka bercerita. Ujarnya, senario di India lebih menakjubkan. Pada setiap 14 Januari, negara itu diisytiharkan cuti umum.

Seluruh penduduk di pelosok India termasuk penggemar layang-layang dari seluruh dunia akan menerbangkan layang-layang ke angkasa biru.

Sesetengah penganut agama juga, menjadikan festival itu sebagai acara spiritual dalam memuja semangat angin.

Berterbangan di udara

"Namun yang paling signifikan dan mencuri tumpuan saya, majoriti daripada pelayang akan bermain atas bumbung rumah dan akan berlawan sesama sendiri dengan memutuskan layang-layang masing-masing.

"Ketika itu, kita akan menyaksikan berjuta layang-layang yang berwarna-warni akan melayang di ruang udara dan hal ini juga menarik perhatian menteri di sana untuk merasakan kehangatan festival itu," katanya penuh teruja.

Mohd. Fadzil sendiri sedang mengorak langkah untuk menjadi pelayang profesional. Beliau mula aktif bermain layang-layang sejak tahun 2004.

Kini dia bernaung di bawah Persatuan Pelayang Johor yang kini terdapat kira-kira 50 pelayang. Sejak itu, dia sudah mengembara jauh ke Perancis, India, China, Vietnam,


MOHD. FADZIL (kanan) menunjukkan layang-layang bertemakan polis trafik dan mat rempitnya.

Kemboja dan banyak lagi negara untuk melayangkan layang-layang jenama Malaysia.

"Sampai sekarang saya tak percaya yang layang-layang telah membawa saya merantau ke serata dunia," ujarnya.

Sambil merenung layang-layang yang berterbangan di awan, pegawai polis itu bercerita tentang perbezaan layang-layang tempatan dan antarabangsa.

"Layang-layang ada banyak jenis dan Malaysia punya yang paling unik kerana kita masih mengekalkan ciri-ciri pembuatan tradisional.

"Kita masih menggunakan kertas, buluh dan masih mengamalkan proses meracik buluh dengan pisau dan ia sama sekali berlainan dengan buatan antarabangsa," jelasnya.

Bagi menonjolkan identiti Malaysia, lelaki ini berkata, lazimnya para pelayang tempatan akan menerbangkan layang-layang imej orang utan, buaya, harimau, petai mahu pun keris.

Sambung Mohd. Fadzil, layang-layang negara Barat diklasifikasikan sebagai layang-layang moden.

"Dalam pembuatan layang-layang seperti itu mereka menggunakan bahan-bahan seperti karbon, spa, kain ripstop, kain nilon dan kain payung.

"Mengapa mereka tak menggunakan kertas seperti kita? Jawapannya kerana kadar tiupan angin di sana sangat kuat, jika gunakan kertas, layang-layang akan koyak," katanya yang mempertaruhkan layang-layangnya yang dinamakan Polis Trafik Naik Motosikal Kejar Mat Rempit pada pertandingan kali ini.

Kikis stigma

Mohd. Fadzil cuba mengikis stigma masyarakat yang memandang sebelah mata permainan tradisi kebanggaan Melayu ini.

Anak kelahiran Melaka ini memberitahu, untuk menjayakan hobi bermain layang-layang kosnya agak tinggi.

"Untuk menyertai festival bertaraf dunia, saya terpaksa membeli layang-layang dari New Zealand sebelum mengubah suainya mengikut cita rasa tempatan dan harganya berjumlah RM20,000.

"Malaysia masih belum mampu menghasilkan teknologi layang-layang mengikut piawaian antarabangsa lagi," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Seni pembuatan layang-layang sebenarnya tidak mudah. Hal itu diakui sendiri oleh seorang lagi pelayang tempatan, Syed Nurfaizal Syed Mokhtar, 36, dari Perlis.

Ujarnya, persiapan dan penyediaan layang-layangnya yang diberi nama Paul Perlis agak rumit dan mengambil masa dua bulan untuk disiapkan.

"Kain yang digunakan adalah daripada jenis ripstop yang ditempah dari China," katanya.

Beritahu Syed Nurfaizal, Paul Perlis yang berbentuk jejari sotong berukuran 50 meter panjang dan berat 16 kilogram memerlukan angin yang kuat untuk diterbangkan.

"Faktor angin dan cuaca merupakan faktor penting untuk menerbangkan layang-layang selain kehebatan teknologinya," ujarnya yang berpengalaman luas dalam membuat persembahan layang-layang di Indonesia dan Thailand selain pernah menyertai pertandingan di Berk, Perancis dua tahun lalu.

PESERTA Orang Kurang Upaya dari Korea Selatan, Jacqui bermain layang-layang Inflatable Legs.

Sebenarnya minat terhadap layang-layang setara dengan mereka yang minat memancing, kata seorang pelayang tempatan, Mohd. Zain Abd Hamid, 43. Ujarnya, masa yang agak lama untuk menghasilkan sebuah layang-layang adakalanya menguji kesabaran diri, namun beliau tidak patah semangat.

"Saya dan rakan-rakan bersengkang mata untuk menyiapkannya kerana kami hadir ke sini bukan untuk bertanding atau membuat persembahan, tetapi mahu menonjolkan kreativiti untuk menjamu mata pengunjung," katanya sambil membetulkan kain layangnya.

Sebanyak 836 pelayang dari 36 negara menyertai Festival Layang-Layang Sedunia Pasir Gudang anjuran kerajaan negeri Johor dengan kerjasama MPPG, Jabatan Pelancongan Negeri Johor dan Persatuan Pelayang Malaysia.

Masing-masing dari negara China, Australia, New Zealand, Amerika Syarikat, Jepun, Indonesia, Brunei serta empat negara peserta baharu iaitu Colombia, Rusia, Ukraine dan Zambia.

Seorang peserta dari Jerman, Oliver W. Matt, 50, menggambarkan dia sudah sinonim dengan festival ini.

Tonjolkan identiti

"Saya sudah tiga kali menyertainya, menang atau kalah bukan soal utama. Selain suka bermain layang-layang, di sinilah saya dapat melihat keunikan yang dibawa peserta yang menunjukkan kemahiran mereka mencipta layang-layang yang kreatif dengan budaya masing-masing.

"Dalam banyak-banyak negara, saya kagum dengan Malaysia kerana mereka menjadikan layang-layang untuk menonjolkan seni dan identiti negara mereka," ujar W. Matt sambil memberitahu layang-layang juga digemari oleh rakyat di negaranya.

Pelayang dari Austria, Helmut. C. Georgi, 61, pula terpesona dengan pembuatan layang-layang dari Jepun.

"Pelayang Jepun sangat bijak, mereka menonjolkan motif bunga sakura yang sangat cantik dan cara itu sekali gus berjaya mempromosikan budaya mereka," katanya.

Helmut merupakan antara pelayang yang paling senior dalam festival kali ini.

"Saya sudah menyertai festival layang-layang ini sebanyak 15 kali. Setiap tahun peserta melakukan pembaharuan dan menunjukkan kepakaran mereka mencipta layang-layang yang bersaiz kecil sehinggalah besar, itulah yang dinamakan kreatif dan dinamik," katanya.

kosmo

Comments