aku akan memilih lautan


aku akan memilih lautan
untuk menjelaskan padamu
betapa ada ombak yang bergulung
ada angin yang berhembus jauh
ada awan yang berapung menghantar senja
ada garis dan warna
melintas waktu 


aku akan memilih lautan
untuk menyatakan padamu
perjuangan bukan sekadar tabir lembayung
membiak warna dan sirna
segenap pergi matahari
dalam pekat gelap
kita menimba kehilangan
sebenarnya
kita harus berani memegang cabaran
ombak akan membadai dan  ribut akan menjelma
tanpa terduga ketika
kita harus berani menghadap nestapa
kerana kesakitan persis pecah ombak
berderai dan bersatu lagi
membina kekuatan


aku akan memilih lautan
menyatakan bagaimana segenap jejak
akan terhapus oleh alir ombak
kenangan tak membawa kita pergi ke pulau jauh
semanis manapun ia akan berakhir
sesakit manapun ia telah berlalu
jadilah karang yang teguh mendepani keras ombak
biarlah kenangan menjadi biola jiwa
melantun lagu merdu dan gemersik suara
meneraju semangat untuk kembali berlari
meski dalam penat dan lelah menjamah


aku akan memilih lautan
untuk belajar memahami perjuangan
belajar mencari cinta itu
belajar untuk tidak menjadi alpa
tentang ribut dan gelombang
bisa merentap dalam waktu
tak teranggap



Comments

  1. Assalamualaikum dan salam singgah malam di sini...puisi yang menarik...

    ReplyDelete

Post a Comment