Tonton Dulu Tanda Putera



Tanda Putera semakin mendekati tarikh tayangnya
Sesudah tertangguh begitu lama sebuah karya atas raih dan usaha
karyawan dan seniman 
atas pengorbanan dan lelah 
menghasilkan sebuah karya seni
Tanda Putera akan menemui penontonnya
dan semakin banyak pula desas-desus dan segala usaha
barangkali untuk menghalang lagi Tanda Putera
menemui khalayaknya

Tonton dulu Tanda Putera
kemudian kita menilai 
kehadirannnya





Elak Provokasi Tanda Putera
FERIDE HIKMET ATAK

PETALING JAYA: Penerbit dan pengarah filem, Datin Paduka Shuhaimi Baba berharap wakil media pihak pembangkang yang menonton filem arahannya, Tanda Putera tidak melakukan provokasi filem itu menerusi tulisan mereka.

Shuhaimi atau lebih mesra dipanggil Shumi berkata, dia gembira melihat ramai media hadir pada majlis pra-tonton buat kali kedua filem tersebut dan berharap mereka tidak melihat karya itu dari sudut negatif.

"Alhamdulillah, selepas setahun tayangan Tanda Putera tertangguh gara-gara isu politik, akhirnya ia dapat dipertontonkan kepada masyarakat.

"Semua pihak kena tahu sejarah dan latar belakang negara sendiri dan rasanya filem ini tidak patut dikontroversikan lagi untuk dijadikan bahan politik.

"Melihatkan kehadiran ramai media berbanding tayangan perdana pertama yang berlangsung pertengahan tahun lalu, ini menunjukkan sambutan yang diberi amat menggalakkan, tetapi jangan pula ada pihak lain yang sengaja mahu mencari isu dalam menimbulkan provokasi," katanya.

Shuhaimi ditemui pada majlis tayangan perdana filem Tanda Putera yang diadakan di Golden Screen Cinema (GSC) The Gardens di sini malam Selasa.

Barisan pelakon filem tersebut antaranya seperti Rusdi Ramli, Zizan Nin, Linda Hashim, Faezah Elai, Norman Hakim dan Kavita Sidhu turut hadir.

Bagaimanapun tambah Shuhaimi, dia hanya mampu berdoa agar Tanda Putera mendapat respons baik daripada penonton walaupun secara dasarnya moral dalam dirinya semakin kurang gara-gara kontroversi penundaan filem itu.

Dalam pada itu, beliau turut membuat penapisan semula buat kali kedua sebelum ditayangkan kepada umum bagi menjaga sensitiviti masyarakat.

"Walaupun sebelum ini pihak LPFM (Lembaga Penapisan Filem Malaysia) telah meluluskan Tanda Putera untuk ditayangkan pada tahun lalu, tetapi saya mengambil inisiatif untuk menyunting semula sebanyak lima peratus agar tiada siapa yang boleh memprovokasi filem ini," ujarnya.

Tanda Putera memaparkan kisah Perdana Menteri kedua iaitu Tun Abdul Razak Hussein (Rusdi) dan timbalannya Tun Dr Ismail Abdul Rahman (Zizan) berusaha memulihkan negara susulan peristiwa pergaduhan antara kaum pada tahun 1969.

Filem yang dihasilkan pada tahun 2011 itu bagaimanapun tidak diluluskan oleh jemaah Menteri yang membuat keputusan menangguhkan tayangannya kerana dikatakan terdapat adegan yang tidak bersesuaian dan dikhuatiri boleh menimbulkan konflik di kalangan masyarakat berbilang kaum di negara ini.

Tanda Putera yang diterbitkan oleh Pesona Pictures Sdn Bhd dan Finas dengan kerjasama Multimedia Development Corporation (MDeC) bakal ditayangkan pada 29 Ogos ini.

Sumber MStar Online



Tanda Putera: Shuhaimi Baba gementar tunggu reaksi rakyat

KEMAMAN 23 Ogos - Pengarah filem Tanda Putera, Datuk Shuhaimi Baba mengakui agak gementar menunggu reaksi dan sambutan rakyat sempena tayangan filem itu di pawagam-pawagam seluruh negara pada 29 Ogos ini.

Beliau yang juga penulis skrip dan penerbit filem itu berharap naskhah tersebut dapat diterima rakyat negara ini dan dinilai daripada sudut positif, bukan seperti digembar-gemburkan sesetengah pihak sebelum ini.

Katanya, filem melibatkan kos kira-kira RM4.7 juta itu tidak dihasilkan berikutan desakan mana-mana atau bertujuan memecah-belahkan perpaduan kaum tetapi atas dasar tanggungjawab sebagai 'orang filem' kepada negara.

"Saya bukan sahaja gementar kerana banyak filem yang kita jangka box-office tidak mendapat sambutan apatah lagi filem kenegaraan seperti ini, namun saya berharap masyarakat dapat ubah persepsi tentang filem ini dengan keluar menonton Tanda Putera kerana ia tidak seperti yang digambarkan sebelum ini.

"Tanda Putera satu filem sejarah yang rakyat Malaysia perlu tahu dan lihat kerana menceritakan sejarah negara kita ketika itu, bagaimana pemimpin bangkit untuk menjaga negara dalam apa situasi sekali pun dan disebabkan itulah kita dapat nikmati perpaduan pada hari ini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas tayangan pratonton dan dialog filem Tanda Putera bersama 242 peserta kursus Diploma Pengurusan Awam di Institut Tadbiran Awam Negara Wilayah Timur, di sini semalam.

Pada majlis itu, bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan Pengarah Pusat Kajian Institut Raja Malaysia Universiti Malaysia Perlis, Prof. Datuk Dr. Ramlah Adam turut hadir.

Shuhaimi juga meminta masyarakat melihat filem tersebut sebagai filem yang membangkitkan rasa sayang kepada negara dengan mengekalkan keamanan dan bukan menjadikannya filem yang mendorong kepada perkara yang tidak harmoni.

Jelasnya, jika filem kenegaraan yang dihasilkan sering mendapat kritikan serta halangan untuk disiarkan, sejarah negara akan terkubur dan golongan muda lambat-laun akan melupakan 'hero' yang pernah berjasa kepada negara.


Utusan Online


Shuhaimi Baba says she’s demoralised over Tanda Putera
By Noorsila Abd Majid

As much as Datin Paduka Shuhaimi Baba is grateful that the Communication and Multimedia minister, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek has finally set August 29 as the official release date for Tanda Putera, the famed Malaysian director can’t hide her frustration over the controversies surrounding her movie.

“I’m happy and relieved. But I’m not going to do anything about the movie until I get the black and white from the ministry,” Shuhaimi says. “The screening date has been delayed for too long. I’m still asking myself ‘Betul ke ni (Is is true)?. I dare not plan any promotional activities for the movie until I see it in black and white.”

Describing Tanda Putera as a nightmare for her and her Pesona Pictures crew, the movie veteran adds, “It’s been a demoralising journey for all of us involved in the movie. It’s supposed to be a showcase of our talents. But all of our hard work has gone to the drain.”

She admits to suffering from a huge loss – in the millions – because of the long delay in releasing the RM4.8mil historical epic, but declines to reveal the exact figure.

Essentially a buddy film, “Tanda Putera” – set against a volatile Malaysia in the late 1960s and 1970s, revolves around second Malaysian Prime Minister, Tun Abdul Razak Hussein (played by Rusdi Ramli) and his best friend, Tun Dr Ismail Abdul Rahman (Zizan Nin), who eventually became his deputy prime minister.

But there were calls for “Tanda Putera” to be banned, for allegedly portraying the Malaysian Chinese in a bad light.

Its screening was put off twice – with Nov 15 as the last official date.

The controversy surrounding the movie got more serious when DAP leader Lim Kit Siang filing a lawsuit against her for defamation.

The mess started when an old photo of the veteran opposition leader – allegedly taken after he had urinated at the flagpole in the house of the then Selangor Menteri Besar Datuk Harun Idris during the May 13 racial riot in 1969, accidentally made its way to the offical Facebook page of “Tanda Putera”.

“I consider that case settled,” Shuhaimi reveals. “My Facebook administrator overlooked the matter. But we’ve given him (Lim Kit Siang) all the necessary explanations that he’s never part of the story.”

Redcarpet

Comments