26 Aug 2013

Kesusasteraan Melayu SPM 2013




KESUSASTERAAN MELAYU SPM 2013

Kertas soalan ini mengandungi dua bahagian: Bahagian Satu dan Bahagian Dua.
Jawab semua soalan Bahagian Satu.
Jawab tiga soalan Bahagian Dua, iaitu satu soalan daripada tiap-tiap Bahagian A, Bahagian B dan Bahagian C.

Jawapan anda hendaklah ditulis dalam kertas jawapan berasingan. Sekiranya terdapat kertas jawapan tidak mencukupi, sila dapatkan helaian tambahan daripada pengawas peperiksaan.

Jawapan boleh ditulis dalam tulisan Rumi atau Jawi.

Bahagian Satu
[40 markah]
Jawab semua soalan.

1. Jual kelapa nak beli ayam,
Jual ayam nak beli itik,
Kalau ada emas berkoyan,
Rupa hodoh pun jadi cantik.
(Dipetik daripada Seuntai Kasih Secebis Harapan]

Berikan dua unsur gaya bahasa yang terdapat dalam petikan seloka di atas.
[4 markah]

2. Maka titah baginda, “ Wah, anakku mengapatah anakku berkata yang demikian kerana yang salah itu ayahanda juga ini melainkan ayahanda minta ampun banyak-banyak kepada anakku kerana aku juga yang berbuat aniayakepada anakku dari sebab taksir ayahanda kurang periksa kerana anak sendiri pun disangkakan orang lain.” (Dipetik daripada Hikayat Indera Nata hal. 38)

Berikan dua pengajaran dalam petikan di atas. [4 markah]

3. Setelah datang seraya menyembah, “Ya tuanku, sekarang ada hamba memegang pencuri waktu hamba pergi ke sungai mengambil air akan masak nasi itu. Ketika itulah dia mencuri, patik punya juadah dan terlalu banyak dimakannya. Inilah orangnya hamba ikat apa juga perintah tuanku kerana itu ia juadah hamba mengambil upahan menjualkan juadah orang di dalam satu rupiah lakunya sepuluh sen upahnya.”
(Dipetik daripada Hikayat Cendawan Putih, Teks Seuntai Kasih Secebis Harapan, hal. 67 – 68)

(a) Siapakan ‘tuanku’ dalam petikan? [2 markah]
(b) Apakah alasan pencuri itu memakan juadah penjual tersebut?
[2 markah]

4. Bahasaku,
kau ialah pengelana
yang menitiskan madu cinta pada tanah yang kontang
yang menyuburkan rindu pada segara ilmu
yang mencambah benih kasih pada pohonan kering dan daunan layu
( Dipetik daripada sajak Pengelana Waktu, Ruzaini Yahya )

Nyatakan satu gaya bahasa berserta contoh berdasarkan sajak di atas. [4markah ]

5. GULAM RUSSEL : Masjid untuk umat Islam semua bangsa dan keturunan dibina di tengah-tengah. Khutbahnya bergilir-gilir dalam bahasa Melayu, Inggeris, Urdu, Tamil dan Mandarin.

TULUS : Bulan Ramadan aka nada bazaar Ramadan dan majlis berbuka puasa yang boleh disertai semua kaum. Semua kedai makan kecuali restoran tertutup di hotel dibuka waktu siang. Semua bentuk persembahan ditiadakan selama sebulan, kecuali lagu-lagu nasyid dan bacaan al-Quran.
(Dipetik daripada drama “Muzikal Kampung Baru”, oleh Hatta Azad Khan)
hal 209

Nyatakan empat unsur Islam dalam petikan di atas. [4 Markah]

6. ZAHID: (Terperanjat) Aik... setahu aku rumah tangga kau tidak ada masalah. Selama ini bukankah kau hidup bahagia? Isteri kau Norhayati kan seorang yang baik, penyayang, agak warak, cantik pula. Masalah apa pula lagi? (Diam seketika) Beginilah Imran, kita ni bekerja dengan firma swasta, jika ada mana-mana bahagian bermasalah, seluruh firma turut terjejas. Apa kata kita bincang sedikit. Engkau tu kawan aku, tapi dalam kerja, kawan tu kita kena ketepikan. Aku harap kau faham maksud aku.
( Dipetik daripada drama “Menggapai Pelangi”, oleh Taha Abd Kadir hal. 313)

Berdasarkan petikan di atas, nyatakan empat perwatakan Norhayati. [4 Markah]

7. Suara ayah bergema memecah keheningan pagi. Jelas dan nyata kata-kata itu diucapkan kepadaku. Aku bergerak malas menuju ke tingkap. Kubuka tingkap yang sekian lama tertutup rapat. Terpelohong. Kicauan burung-burung pagi seperti menyampaikan salam kepadaku. Angin pagi menerpa masuk bagaikan manusia kebuluran menjamah makanan.
( Dipetik daripada cerpen “Benar Kata Ayah” oleh Ria Asmira, hal. 81)

Apakah yang dimaksudkan dengan gaya bahasa simile dan beri satu contoh gaya bahasa simile dalam petikan di atas. [4 markah]
8. Petikan tali gambus memukau tanah Malaya. Lenggok lagu-lagu yang menyentuh hati pautan terluah jari seni Sarjan Seman. Lelaki itu tidak pernah menunjukkan keresahan sewaktu berjuang mempertahankan Negara. Ketika peluru musuh himpang himpit di telinganya, dia terus menentang petualang tanpa rimbunan resah di hulu hati.
“ Kau pejuang tanah air, Seman.”
Seremaia Vakarusa menyapu peluhnya.
“ Pahlawan melayu sebenarnya berani.”
( Dipetik daripada cerpen “Rindu Tanah Malaya” karya Hashim Latiff, hal. 132-133)

Berikan dua nilai murni yang terdapat dalam petikan di atas beserta contohnya
[4 markah]

9. “Semua orang kata Fariz salah! Nenek kata Fariz nakal, kakak cakap Fariz jahat dan polis-polis di lokap sana kata Fariz tak guna! Sekarang abang pun nak cakap macam tu?” Syed Fariz memandang Anuariza. Marah
(Dipetik daripada novel Jeriji Kasih karya Ramlah Abd Wahab)

Nyatakan dua perwatakan Syed Fariz sebagaimana yang digambarkan dalam petikan di atas. [4 markah ]

10. Hari itu Jalil berkonflik besar dengan ibunya. Ibunya berkeras untuk berpindah. Jalil pula berkeras tidak mahu berpindah. Konflik dua beranak itu berlarutan. Akhirnya Mak Teh membuat keputusan meninggalkan Jalil seorang diri. Harapannya Jalil akan mengalah dan mengikutinya kemudian.
( Petikan novel Dari Lembah Ke Puncak, halaman 27/28)

Nyatakan dua persoalan yang terdapat dalam petikan di atas. [4 markah]

Bahagian Dua
[60 markah]

Bahagian A
(Puisi Tradisional dan Prosa Klasik)
Jawab sama ada Soalan 1 atau Soalan 2.

1. Baca puisi di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

Puisi A

Jual lembu nak beli bahtera,
Pergi berniaga ke luar negeri,
Akhirnya Jenin dah kaya-raya,
Ingin berkahwin dengan puteri.

Puisi B

Jatuh ketumbar menimpa dahan,
Kembang cempaka di tepi halaman,
Turun ke lembah menanam kandis,
Cuaca redup singgah di paya,
Jika sabar menerima dugaan,
Itulah tanda orang beriman,
Tidak mudah digoda iblis,
Akhirnya hidup di puncak jaya.

(a) Bandingkan bentuk puisi di atas. [8 markah ]
(b) Nyatakan dua gambaran sifat orang beriman yang terdapat dalam Puisi B [8 markah ]
(c) Jelaskan dua pengajaran yang terdapat dalam Puisi B [4 markah ]

2. Berdasarkan Hikayat Indera Nata dalam teks Seuntai Kasih Secebis Harapan.
a) Jelaskan tiga perwatakan Indera Nata. [12 markah ]
b) Huraikan dua nilai murni dalam hikayat ini. [8 markah ]

Bahagian B
(Puisi Moden dan Drama)

Jawab sama ada Soalan 3 atau Soalan 4

3. Baca petikan sajak di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan
berikutnya.

DI DADA MEREKA ADA KHALID

Mereka tak pernah mengimpikan puja sanjung
dan nama menggunung
di dada mereka ada khalid
di tangan mereka pedang keberanian
di hati mereka berkubu keyakinan
seorang mati seribu lagi bingkas
mengipas bara perjuangan

Perjuangan suci tak pernah tunduk
pada igau kematian
mati hanya mampu menumpaskan pengecut
hidup hanya bererti buat yang berani
biar seribu tahun
perjuangan luhur jalannya berlumpur.

Di dada mereka ada khalid
singa garang di padang juang
setiap hari akan mereka nantikan
musuh pulang mengusung walang
musuh walang mengusung keranda teman.

Shahrunizam Abdul Talib
(Bera, Pahang)

a. Huraikan tiga ciri bentuk sajak di atas. [ 6 markah ]
b. Semangat patriotik merupakan tema sajak di atas, nyatakan tiga bukti semangat tersebut yang digambarkan oleh penyajak. [ 6 markah ]
c. Bincangkan empat keindahan bahasa yang terdapat dalam sajak di atas.[ 8 markah ]

4. Berdasarkan drama Dongeng Sang Puteri karya Wan Ahmad Ismail:

(a) Nyatakan pemikiran drama tersebut. [4 Markah]
(b) Jelaskan empat perwatakan Puteri Lelewati Ayu [8 Markah]
(c) Berdasarkan kreativiti anda, ciptakan empat dialog bagi menyambung petikan di bawah. [8 Markah]
PUTERA : Saya ingat, itu yang ingin nenek tanyakan, kerana kebanyakan orang singgah ke tempat saya sering bertanya perkara itu. Mereka sangkakan saya ini anak bangsawan apabila melihat hasil kerja seni saya. Habis apa nek?

KEBAYAN : Ramai yang lain pun menyangka nenek daripada golongan atasan. Eeemmm, dengar cerita, ada seorang lelaki sering berkunjung ke tempat Putera. Siapa dia?

PUTERA : Lelaki? Berkunjung ke tempat saya? Ramai yang datang. Tiga empat orang setiap hari, membeli barangan seni saya. Yang mana satu? Eeemmm, mungkin yang itu agaknya...
( Dipetik daripada drama “Dongeng Sang Puteri”, oleh Wan Ahmad Ismail
hal 249 )

Bahagian C
(Cerpen dan Novel)

Jawab sama ada Soalan 5 atau Soalan 6

5. Berdasarkan cerpen Anak Gembala karya Zahari Affandi :

a) Bincangkan tema cerpen di atas. [4 markah]
b) Huraikan dua persoalan dalam cerpen di atas. [8 markah]
c) Jelaskan empat perwatakan Mat Seman. [8 markah]

6. Berdasarkan novel Dari Lembah ke Puncak karya Ghazali Lateh,

Huraikan lima sifat gigih yang ada pada watak utama beserta contoh.
[20 markah ]

KERTAS SOALAN TAMAT


SKEMA JAWAPAN

Bahagian Satu

1. (i) Anafora [2+2 m]
Contoh: Jual kelapa nak beli ayam,
Jual ayam nak beli itik,
(ii) Sinkof [2+2 m]
Contoh: nak
(iii) Responsif [2+2 m]
Contoh: Jual kelapa nak beli ayam
Jual ayam nak beli itik
[Maksimum: 4 markah]

2. Pengajaran :

i Kita mestilah meminta maaf jika telah melakukan kesalahan. [2m]
ii Kita janganlah menganiayai orang lain apatah lagi anak atau ahli keluarga kita sendiri. [2m]
iii Sebelum mengambil sesuatu sesuatu tindakan, kita perlu menyisat terlebih dahulu. [2m]

[Maksimum: 4 markah ]

3 (a) Tuanku dalam petikan ialah Raden Kesuma Ningrat [ 2m]
(b) Alasan pencuri itu memakan juadah penjual kerana lapar akibat tidak

[Maksimum: 4 markah ]

4. Gaya bahasa :
Sinkof ,
cth: ku, kau [2m]

Anafora,
cth : yang menitiskan….
Yang menyuburkan….
Yang mencambah…. [2m]

Asonansi
cth;bahasaku ( vokal a ) [2m]

Aliterasi
cth ;yang menitiskan madu cinta pada tanah yang kontang . ( konsonan n ) [ 2m]
Frasa menarik cth:menyubur rindu/mencambah benih kasih/menitiskan madu cinta. [2m]

[Maksimum:4 markah]

5. Unsur Islam
i Masjid (1m)
ii Khutbah (1m)
iii Bulan Ramadan (1m)
iv Puasa (1m)
v Lagu-lagu nasyid (1m)
vi Al-Quran (1m)

[Maksimum: 4 markah]

6 a Perwatakan Hayati
i seorang yang baik hati [1m]
ii seorang yang penyayang [1m]
iii seorang yang warak [1m]
iv seorang yang cantik [1m]

[ Maksimum 4 markah]

7. Gaya bahasa simile ialah gaya bahasa perbandingan yang menggunakan kata banding contohnya seperti, bak, bagai, macam dan sebagainya.
[2m]
Contoh simile:
i. Kicauan burung-burung pagi seperti menyamapaikan salam kepadaku.
[ 2m]
ii. Angina pagi menerpa masuk bagaikan manusia kebuluran menjamah makanan. [ 2m]
[ Maksimum 4 markah]

8. Nilai murni:
i. Nilai keberanian
contohnya “pahlawan melayu sebenarnya berani”.
[ 2m]
ii. Nilai keyakinan
contohnya “lelaki itu tidak pernah menunjukkan keresahan
Sewaktu berjuang mempertahankan negara”
[2m]
iii. Nilai patriotisme
contonya “kau pejuang tanah air, Seman.
[ 2m]
[ Maksimum 4 markah]


9. Perwatakan Syed Fariz
i. nakal 2 m
ii. jahat 2 m
iii. tidak berguna 2 m

[ Maksimum 4 markah]

10 . i. Konflik dalam keluarga 2 m
ii. Tegas dalam menyatakan pendirian 2 m
[Maksimum 4 markah]

Bahagian Dua

Jawapan Soalan 1

Soalan 1 (a) Perbandingan bentuk Puisi A dan Puisi B.
Puisi A merupakan seloka
manakala puisi B ialah pantun lapan kerat. [2 m]

Puisi A terdiri daripada empat baris serangkap
manakala puisi B terdiri daripada lapan baris serangkap. [2 m]

Dalam puisi A, semua baris adalah maksud
tetapi dalam puisi B pula terdiri empat baris pembayang dan empat baris maksud. [2 m]

Rima akhir dalam puisi A dan puisi B adalah seimbang.
Rima akhir puisi A ialah abab, manakala rima akhir puisi B ialah aabcaabc.
[1 + 1 m]

Jumlah patah perkataan sebaris dalam puisi A dan puisi B adalah seimbang
iaitu antara empat hingga lima patah perkataan. [1+1 m]
cth. Ingin berkahwin dengan puteri – empat patah perkataan
cth. Jual lembu nak beli bahtera – lima patah perkataan

Jumlah suku kata sebaris dalam puisi A dan puisi B juga seimbang,
iaitu antara sembilan hingga sebelas suku kata. [1+1 m]
cth. Cua/ca re/dup sing/gah di/ pa/ya – sembilan suku kata
cth. Kem/bang cem/pa/ka di/ te/pi ha/la/man – sebelas suku kata

Kedua-dua puisi berbentuk terikat dengan ciri puisi Melayu lama. [2 m]

[Maksimum: 8 markah]

Soalan 1(b) Gambaran sifat orang beriman.

Seorang yang sabar dalam menerima dugaan/cabaran hidup.
cth. Jika sabar menerima dugaan . [ 2+2 m ]

Seorang yang beriman / taat pada agama.
cth. Itulah tanda orang beriman [ 2 + 2 m ]

Tidak mudah digoda syaitan. [ 2 + 2 m ]
cth. Tidak mudah digoda iblis
Memperolehi kejayaan dalam hidup.
cth. Akhir hidup di puncak jaya [ 2 + 2 m ]

[Maksimum: 8 markah]

Soalan 1c Pengajaran

(i) Kita hendaklah sabar/tabah dalam menghadapi dugaan hidup. [2 m ]

(ii) Kita hendaklah patuh/taat pada ajaran agama. [2 m]

(iii) Kita jangan mudah terpengaruh dengan godaan iblis. [2 m]

[Maksimum: 4 markah]

Jawapan Soalan 2

Soalan 2a Perwatakan indera Nata

(i) Seorang yang menghormati orang yang lebih tua. [2m]
Cth: Dia tunduk memberi hormat kepada raja-raja dari tujuh buah negeri yang datang untuk mengambil puteri mereka setelah berjaya diselamatkan oleh Indera Nata dan menjamu mereka. [2m]

(ii) Seorang yang pemaaf. [2m]
Cth: Dia telah meminta isterinya Tuan Puteri Cendera Kesuma menghidupkan semula ayandanya Raja Rom yang telah dibakarnya dan sanggup memaafkan kesalahan ayahandanya itu yang menyesali perbuatannya selama ini. [2m]

(iii) Seorang yang berani. [2m]
Cth: Dia melawan raksasa seorang diri setelah anak-anak raja yang mengiringinya lari bersembunyi apabila melihat raksasa yang besar lagi gagah perkasa. [2m]

(iv) Seorang yang gagah. [2m]
Cth: Raksasa tidak berjaya membunuh Indera Nata walaupun tubuhnya telah dimamah dan dihempas ke batu oleh raksasa. Malahan keluar api menyala-nyala dari tubuh Indera Nata. [2m]

[Maksimum: 10 markah]

Soalan 2b Nilai murni
i. Nilai keberanian [2m]
Cth: Indera Nata berani melawan raksasa yang begitu besardan gagah perkasa seorang diri. [2m]

ii. Nilai kesetiaan [2m]
Cth: Tujuh puteri yang diselamatkan oleh Indera Nata tidak mahu pulang ke negara mereka semula dan sanggup menghambakan dirinya kepada Indera Nata. [2m]

iii. Nilai kemaafan [2m]
Cth: Tuan Puteri Cenderawati sanggup memaafkan kesalahan suaminya Raja Rom kepadanya dahulu kerana dia tahu Si Batu Kembar yang telah meracuni fikiran suaminya dan menganggap setiap manusia tidak lepas daripada melakukan kesilapan. [2m]

iv. Nilai kekesalan [2m]
Cth: Raja Rom amat menyesal dengan perbuatannya selama ini kepada isteri dan anaknya, Indera Nata sehingga tidak dapat membezakan antara ahli keluarga sendiri dengan orang lain. [2m]

[ Maksimum:10 markah]

Jawapan Soalan 3

Soalan 3a.

i. Berjuang secara ikhlas tidak akan cepat mengalah/takut/cepat serah diri [1 m]

ii. Tidak takut dengan kematian/tidak gentar tentang mati/maut. [1 m]

iii. Kematian dapat menewaskan/mengalahkan golongan/orang pengecut. [1m]

iv. Kehidupan/hidup beerti kepada yang berani/orang yang berani. [1 m]

v. Biar hidup seribu tahun/lama lagi [1 m]

vi. Mereka akan terus berjuang / meneruskan perjuangan/pertahan Negara.[1 m]

[ Maksimum : 6 markah]

Soalan 3b.
i. Semangat tak pernah luntur/ di tangan mereka pedang keberanian/di hati mereka berkubu keyakinan. [ 2 m]

ii. Seorang mati seribu yang yang bangkit meneruskan perjuangan/ramai pejuang yang menunggu untuk berjuang/seorang mati seribu lagi bangkis. [ 2 m]

iii. Tidak takut pada kematiaan/tak pernah tunduk pada igau kematiaan. [ 2 m]

iv. Semangat perjuangan tidak pernah luntur/singa garang di padang juang. [2 m]

v. Sentiasa bersedia untuk berjuang/setiap hari akan mereka nantikan. [2 m]

[ Maksimum: 6 markah ]

Soalan 3c
i. Asonansi
pengulangan bunyi vokal a
baris 1 rangkap 3( di dada mereka ada khalid ) [2 m]

ii. Aliterasi
Pengulangan bunyi konsonan
- baris 1 rangkap 3(di dada mereka ada khlaid ) [2 m]

iii. sinkof
cth; tak [2 m]

iv. Responsif
cth; di dada mereka ada khalid
di tangan mereka pedang keberanian [2 m]

v. Anafora
cth; musuh pulang mengusung walang
musuh walang mengusung keranda teman [ 2 m]

vi. Metafora
cth ; pedang keberanian,bara perjuangan [2 m]
vii. Personifikasi
cth; mengipas bara perjuangan/ Perjuangan suci tak pernah tunduk [ 2 m]

[ Maksimum :8 markah]

Jawapan Soalan 4

Soalan 4a Pemikiran drama
i Dram a Dongeng Sang Puteri membawa pemikiran perbezaan darjat antara golongan istana dengan rakyat biasa.
Contohnya, konflik kehidupan berlaku apabilaTengku Mahmud golongan
istana berkahwin dengan seorang perempuan joget tanpa restu pihak istana.
[4 m]

[Maksimum: 4 markah ]

Soalan 4b Perwatakan Puteri Lelawati Ayu
i Seorang yang penyayang [1m]
Contohnya, dia amat menyayangi Nenek Kebayan. [1m]

ii Seorang yang suka merendah diri [1m]
Contohnya, Puteri selalu merendah diri dengan mengatakan dirinya hodoh, walhal dia seorang yang cantik. [1m]

iii Seorang yang setia [1m]
Contohnya, Puteri tetap setia bersama neneknya untuk tinggal di kawasan setinggan, walaupun ayah kandungnya mempelawa untuk tinggal di istana. [1m]

iv Seorang yang tidak suka meminta-minta [1m]
Contohnya, Puteri berpendapat orang yang suka meminta-minta merupakan ahli neraka. [1m]

v Seorang yang tabah [1m]
Contohnya, Puteri tabah menghadapi kehidupan yang miskin di kawasan setinggan yang busuk dan kotor. [1m]

vi Seorang yang tidak mudah mempercayai orang lain. [1m]
Contohnya, Puteri tidak cepat mempercayai kata-kataTengku Mahmud bahawa baginda merupakan ayahanda Puteri. Puteri menyiasat terlebih dahulu akan kata-kata Tengku Mahmud tersebut. [1m]

[Maksimum: 8 markah]

Soalan 4c : Rekacipta (empat) dialog drama
i Isi [2m]
ii Teknik [2m]
iii Bahasa [2m]
iv Kreativiti [2m]
[Maksimum : 8 markah]

Jawapan Soalan 5

Soalan 5(a)
Tema cerpen Anak Gembala ialah kegigihan dalam mempertahankan hak dan maruah diri. [2m]

Contohnya Mat Seman digambarkan gigih mempertahankan haknya untuk memelihara kerbaunya di Lembah Bilut walaupun diarah Penghulu Isa supaya berpindah. [2m]

Mat Seaman berusaha keras untuk mempertahankan haknya sebagai anak watan yang bibesarkan dalam keluarga yang pekerjaannya sebagai gembala kerbau daripada ditindas oleh pembangunan yang akan dijalankan di Lembah Bilut. [ 2m]

[Maksimum: 4 markah]

Soalan 5(b) Persolan yang terdapat dalam cerpen.

Persoalan pengorbanan seorang ketua keluarga. [1m]
Contoh: Mat Seman yang berkaki sebelah sanggup bersusah payah memelihara enam puluh ekor kerbau sebagai punca rezeki setelah berhenti menjadi askar. [1m]

Persoalan generasi muda yang mewarisi kepakaran dalam memelihara kerbau. [1m]
Contoh: Tidak mudah menyerah kalah walaupun kakinya dipotong. Mat Seman juga berani melepaskan kerbau peliharaannya bagi menghalang kerja-kerja pembangunan di Lembah Bilut. [1m]

Persoalan terhadap kecintaan terhadap ilmu. [1m]
Contah: Sutinah berhasrat untuk menghantar kesemua anak-anaknya ke universiti. Mat Seman pula berpandangan bahawa universiti adalah tempat untuk mendapatkan ilmu. Setelah berilmu mereka sendiri akan mewujudkan kerja. [1m]

Persoalan keberanian seorang lelaki. [1m]
Contoh: Mat Seman tidak mudah menyerah kalah walaupun kakinya dipotong dan berani melepaskan kerbau peliharaannya bagi menghalang kerja-kerja pembangunan di Lembah Bilut. [1m]

Persoalan pemodenan dan pembangunan yang mengancam budaya hidup di desa. [ 1m]
Contoh: Bagi Mat Seman, pembangunan di Lembah Bilut akan mengancam kesucian akhlak muda mudi di desa. [1m]

[Maksimum 8 markah]

Soalan 5(c) Perwatakan Mat Seman:

Seorang yang mencintai ilmu. [1m]
Contoh; Mat Seman bercita-cita supaya supaya semua anaknya belajar hingga ke universiti. [1m]

Seorang yang berpandangan jauh. [1m]
Contoh: Bagi Mat Seman pelajar lulusan universiti haruslah menjadi penternak moden seperti gembala lembu yang berkelulusan tinggi di Amerika Syarikat dan Australia. [1m]

Seorang yang tabah. [1m]
Contoh: Mat Seman seorang yang tabah. Walaupun kakinya putus dan bapanya meninggal dunia, Mat Seman tidak pernah mengalirkan air mata. Arwah bapanya dan datuknya telah mengasuh Mat Seman menjadi kuat. [1m]

Seorang yang berani.
Contoh: Mat Seman berani menentang pemodenan dan pembangunan yang akan mengancam budaya hidup di desa walaupun kakinya kudung. [1m]

Seorang yang pemurah. [1m]
Contoh: Mat Seman akan memberi baja tahi kerbau kepada orang kampung sebagai baja tanaman sayur-sayuran. Dia juga akan menyembelih kerbau setiap tahun pada Hari Raya Haji [1m]

[Maksimum 8 markah]

Jawapan Soalan 6
Sifat gigih watak utama :
. i. Gigih bekerja 1m
-Jalil gigih mengerjakan sawah untuk menyara kehidupannya 1m

ii. Gigih menuntut ilmu 1m
-Jalil gigih sehingga berjaya menjadi pelajar terbaik sekolahnya 1m

iii. Gigih menuntut hak 1m
-Jalil gigih berjuang untuk menuntut semula tanah arwah Pak Teh 1m

iv. Gigih menjayakan impian 1m
-Jalil gigih merealisasikan Taman Tema Nibung Park 1m

v. Gigih mencapai cita-cita 1m
-Jalil gigih berusaha mencapai cita-citanya menjadi usahawan
berjaya 1m

vi. Gigih mempertahankan pendiriannya 1m
-Jalil tetap dengan pendiriannya tidak mahu berpindah dari
kg Bukit Nibung walau pun terpaksa tinggal di dangau 1m

vii. Gigih melawan kemiskinan 1m
-Walaupun miskin Jalil masih berjaya menjadi anak kampung
berjaya 1m

viii. Gigih menghadapi orang kampung yang memulaukannya 1m
-Orang Kampung memulaukan Jalil dan keluarganya

ix. Gigih menunaikan wasiat arwah ayahnya 1m
-Jalil gigih mengumpul duit bagi menunaikan wasiat ayahnya
untuk memastikan tanah tersebut menjadi hak milik keluarganya 1m

x. Gigih menghadapi fitnah dan tuduhan orang kampung 1m
-Jalil gigih dan tenang menghadapi fitnah orang kampung yang
mengatakan abangnya Muhsin yang melarikan Biah 1m

[Maksimum: 20 markah]


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© 2011 mimbar kata, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena